A základní vzdělávání pro všechny?

Já chápu, že media, rodiče a politiky, včetně technokratů z Evropské komise zajímají zejména „VET“, Vocational Educationa and Training – tedy odborné vzdělávání pro kvalifikaci a pro „job“. Základy předpokladů nejen pro klíčové kompetence, jazykové znalosti a měkké dovednosti poptávané zaměstnavateli, zejména ale motivace a chuť k učení, bádání, přemýšlení, tedy vlastnosti geneticky svázané s člověkem, se ale prohlubují, nebo ZTRÁCÍ daleko dříve, než když v patnácti mladík či dívka stane před střední školou s cílem dokráčet nějak k papíru a splnit očekávání rodičů.

Přečetl jsem si priority „kyperského předsednictví“, srovnal je se svými současnými zážitky z tvorby rámců pro základní vzdělávání a peripetiemi, jakými tvorba koncepcí v této oblasti procházela od revoluce v devětaosmdesátém, připomněl si, jaký „význam“ byl tomuto tématu připisován Topolánkovou administrativou a tehdejším eurokomisařem Cígeľem v době našeho předsednictví Radě EU. Prohloubil si své poznatky poslechem politiků, kteří se v současnosti ucházejí o posty hejtmanů… Co představuje pro jmenované osoby a instituce základní vzdělávání, kde se tvoří pevné vztahy k vzdělávání, schopnosti učit se a posiluje nebo oslabuje zvídavost jako základní předpoklad poznávání a učení?

Základní škola pro politiky, jejich novináře a rodiče/voliče je místo, kde si děti hrají a tráví čas NEŽ NASTOUPÍ NA TO OPRAVDOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ, tedy na střední školu. Pro ty „vzdělanější“ je to místo, kde se žákům PŘEDÁVAJÍ informace nutné k orientaci ve světě a způsobilosti v psaní, čtení a počítání. Když je tento názor dokonale plošný, je to smutné. Jen tak je ale vysvětlitelné, že základní vzdělávání není žádné téma dokonce ani pro významné odborníky a manažery ministerstva (soudě podle tematické alokace evropské podpory pro zvyšování kvality učitelské práce promyšleným systémem celoživotního vzdělávání a kariéry, na který by ale ředitel nedoplácel, ale naopak by na něm vydělal (!!), pro tvorbu systémů jejího hodnocení, pro podporu inovací a trendů, které vyplývají z potřeb člověka, který chce dobře prosípat a žít v dnešní době, pro podporu ředitelů při tvorbě manažerských plánů týkajících se kurikula, jeho vylepšování a hodnocení jeho dosahování žáky).

A i kdyby nakrásně chtěli dosáhnout zlepšování tohoto segmentu vzdělávání, první tisková zpráva o PISE, státní MATURITĚ nebo GRAMOTNOSTECH jejich pozornost a duševní síly opět obrátí tam, kde už je nejen na zázraky, ale i na cokoliv jiného pozdě.